Leírás
A tanulmány vizsgálja a beszerzési- és árpolitikát alakító legfontosabb tényezőket és az ezekben való eltéréseket a magyar tulajdonú, a multinacionális üzletláncok, valamint a független kiskereskedők esetében. Bemutatja továbbá az árképzésre ható tényezők összefüggését a vállalati tevékenység által kitűzött cél (pl. profittömeg maximuma) elérése szempontjából. Az árképzés és árérvényesítő képesség az élelmiszer-ellátási láncban megnyilvánuló vertikális és horizontális verseny függvénye is. A hazai kiskereskedelmi üzlettípusok közötti árverseny „mérését” a különböző üzlettípusok árváltoztatási jellemzőinek gyakorisági vizsgálata alapján végeztük. A kapott eredmények a vártnál gyengébb árversenyre engednek következtetni – az akciók és árcsökkentések gyakoriságának együttes aránya sem érte el az áremelkedésekét –, amit az élelmiszerek fogyasztói árindexének évek óta tartó, inflációt meghaladó növekedése is alátámaszt. A tanulmány az élelmiszerek fogyasztói árainak folyamatos növekedését a makrogazdasági hatások mellett az ellátási láncban megfigyelhető jelenségekkel (erőviszonyok, hátsó kondíciók, beszerzési ár alatti értékesítési tilalom) magyarázza.