Leírás
Dolgozatunk célja az volt, hogy a közvetlen értékesítés lehetőségeit és feltételeit vizsgáljuk a zöldség és gyümölcs, a bor, valamint a tej termelők szemszögéből. Kimutattuk, hogy a jelentős mértékű könnyítést tartalmazó új jogszabályi lehetőségek eljutottak a termelőkhöz, és többnyire éltek is a felkínált közvetlen értékesítési lehetőségekkel. A legfontosabb előnyök közé a közvetlenül értékesítő élelmiszer előállítók számára: a jövedelmezőség növekedése, a közvetlen, bizalmi kapcsolat kialakítása a fogyasztókkal, a felvásárlókkal szembeni kiszolgáltatottság csökkenése, valamint a nagyobb önállóság tartoztak. Korlátozó tényezőként leggyakrabban: a földrajzilag és társadalmilag is korlátozott kereslet, az értékesítési formán belül erősödő verseny, a jelentős és költséges adminisztratív terhek, az idő és munkaigényes tevékenység, valamint a költségcsökkentő együttműködéssel szembeni bizalmatlanság merültek fel. A közvetlen értékesítés esetében a kisebb ágazati eltérések mellett kirajzolódó közös előnyök és hátrányok arra utaltak, hogy az új KAP (Közös Agrárpolitika) keretében, a helyi értékesítés fejlesztésére megnyíló lehetőségre érdemes átfogó, az együttműködést is támogató tematikus alprogram kidolgozásával felkészülni.