Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) 2024. június 20-án immár tizedik alkalommal rendezte meg éves kockázatkezelési workshopját „A mezőgazdasági kockázatkezelési rendszer 2023. évi tapasztalatai” címmel. A rendezvény célja az előző évre való visszatekintés, illetve a résztvevők közös gondolkodásának ösztönzése volt a rendszer továbbfejlesztésével kapcsolatban.
A személyes részvétellel tartott eseményen több mint 50 szakember vett részt. Az intézet munkatársai mellett a mezőgazdasági kockázatkezelési rendszer (MKR) négy pillére, az agrárkárenyhítési (I. pillér), a díjtámogatott biztosítási (II. pillér), a jégkármérséklési (III.) és a krízisbiztosítási rendszer működtetésében meghatározó szervezetek (MÁK, Nébih, Kormányhivatalok, Nemzeti Agrárgazdasági Kamara), biztosítók és biztosítóegyesületek, valamint az Agrárminisztérium (AM), a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium és a Magyar Nemzeti Bank illetékesei voltak jelen.
A résztvevők dr. Goda Pál, az AKI ügyvezető igazgatója köszöntő szavai után dr. Lámfalusi Ibolyától, az AKI Fenntarthatósági Igazgatóságának helyettes vezetőjétől és dr. Áldorfai Györgytől, az AKI Információs Rendszerek Igazgatóságának kutatójától hallhattak előadást a kockázatok kezelését célzó rendszer I., II., III. és IV. pillérének 2023. évi működési tapasztalatairól. Ezt követően az Agrárminisztérum és a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselői, dr. Juhász Anikó helyettes államtitkár és dr. Seffer Dániel miniszteri biztosi titkárságvezető beszélt az agrárbiztosítások kihívásairól, azok megoldási lehetőségeiről, illetve a kapcsolódó jövőbeni feladatokról.
A rendezvény második részében a jelenlévők műhelymunkában vehettek részt, melynek témája a közigazgatási intézmények által működtetett agárkárenyhítési és a piaci biztosítók bevonásával megvalósuló díjtámogatott biztosítási rendszer kárbejelentésének és kárszemléjének összehangolása volt. A szakértők dr. Juhász Anikó helyettes államtitkár és dr. Goda Pál ügyvezető igazgató vezetésével vitatták meg a két folyamat egységesítéséből származó előnyöket és pozitív hozadékokat, az esetleges akadályozó tényezőket és nehézségeket. A workshop további részében a felmerülő feladatokról és megoldási lehetőségekről folyt az eszmecsere, amelyek az üzletfejlesztés, az intézményi együttműködés, az informatika, az adatharmonizáció, a finanszírozás és a jogalkotás területén merülnek fel.
A szakmai összejövetel jelentősége, hogy lehetőséget teremt az MKR működtetéséért felelős, illetve abban részt vevő intézmények szakemberei számára a közvetlen diskurzusra, a felhalmozott ismeretek, tapasztalatok szintetizálására. A rendezvény a tervek szerint 2025-ben is megrendezésre kerül.