Leírás
A tanulmány a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek versenyképességének azon vonatkozásait elemzi, amelyek a piaci működés egyes fontos elemeiből adódnak. A keresleti és kínálati tényezők vizsgálata mellett a marketing, a logisztika, a disztribúció tekintetében fennálló versenyelőnyeinket, vagy versenyhátrányainkat is bemutatja. Az export célpiacaink és ottani konkurenseink árai között árösszehasonlításokat is végez. Elemzi a főbb ágazatok árpolitikáját, az export versenyelőny nemzetközi számítási módszere alapján fennálló és a piaci részesedés alapján értékelhető versenyelőnyeinket, illetve hátrányainkat. A termékpályák résztvevőinek versenyviszonyait, a piaci szereplők számát is elemzi a piaci részesedés és a koncentráció szempontjából. Az uniós csatlakozással egy időben számunkra lényegesen megváltozó exporttámogatás feltételeit, az ágazat exportját és importját egyaránt érintő vámváltozások hatásait is bemutatja. A vizsgálat céljára kijelölt termékpályák (baromfi, sertés, tej, gabona, olajosmag, zöldség-gyümölcs, bor) a magyar exportban vezető szerepet betöltő termékek, a magyar agrárkivitelnek mintegy kétharmadát képviselik.