Az AKI Fenntarthatósági Kutatások Igazgatósága az Innovációt és Digitalizációt Támogató Egységgel (ITE) közösen műhelytalálkozót tartott „Agrárszakképzési helyzetkép – fókuszban az agrárszakképzési centrumok” címmel. A rendezvény célja az AKI és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) együttműködése keretében végzett 2024. évi átfogó agrárszakképzési kutatás eredményeinek bemutatása és a közös gondolkodás, a jövőbeni kutatási irányok feltérképezése volt. A rendezvényen az AKI és a NAK munkatársai mellett az Agrárminisztérium (AM) Agrárszakképzési Főosztályának kollégái, az öt agrárszakképzési centrum vezetője, a Herman Ottó Intézet és a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szakértői vettek részt.
A jelenlévőket Rácz Katalin igazgató köszöntötte, majd Székely Erika a NAK szakképzési igazgatója beszélt az AKI és a Kamara közötti, immár egy évtizedre visszatekintő együttműködésről, a közös adatgyűjtésekről és kutatásokról, amelyek segítik a szakpolitikai döntéshozást.
Hamza Eszter, a kutatás vezetője előadásában ismertette a kutatás témaköreit, azok elemzési módszereit, bemutatta az agrárszakképzés legfontosabb intézményi és tanulói adatait, valamint a végzés előtt álló agrárszakképzésben tanulók munkaerőpiaci preferenciáit vizsgáló primer adatgyűjtés legfontosabb eredményeit. Király-Gál Karola az agrárszakképzési centrumok épület-, infrastruktúra- és eszközállományáról készült felmérés tanulságairól beszélt, Rácz Katalin pedig a végzés nélküli iskolaelhagyás jellemzőiről és a rugalmas tanulási programok tapasztalatairól tartott prezentációt.
Az előadások végén élénk párbeszéd alakult ki, amelyben a centrumok vezetői, képviselői reflektáltak az elhangzottakra, saját iskolai tapasztalatokkal egészítették ki az eredményeket.
A találkozó második részében a kerekasztal-beszélgetés három kérdés köré épült fel: Bagdán Boglárka, az AM Agrárszakképzési Főosztályának vezetője azt részletezte, hogy hogyan tud az agrárszakképzés felkészülni a következő évtized agrár-munkaerőpiaci kihívásaira, különös tekintettel a digitalizációra, technológiai modernizációra, birtokkoncentrációra. Székely Erika az alfa generáció agrárszakképzésbe való hatékonyabb bevonásának lehetőségeiről fejtette ki véleményét, Magócs Krisztina az ITE részéről pedig arról beszélt, hogy az innovációval kapcsolatos készségek fejlesztésére milyen lehetőségek kínálkoznak az agrárszakképzésben, és ebben az ITE hogyan tud közreműködni.
Az AKI 2024. évi átfogó kutatásának tanulmányai a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara honlapján elérhetők.