GYIK

Gyakran Ismételt Kérdések

2009. 12. 07.

Itt választ kaphat a portál működésével kapcsolatos kérdéseire

Gyakran ismételt kérdések

Fogalmak

· Mi az a GYIK?

A GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) oldalon az AKI web portál használatával kapcsolatos kérdésekre találhat válaszokat.

· Mi az AKI web portál?

Az AKI web portál az Agrárgazdasági Kutató Intézet internetes honlapja.

· Mit értünk hír, közlemény és cikk alatt a publikációs rendszerben?

A hír, közlemény és cikk szavakat a publikációs rendszeren belül szinonimaként használhatjuk. A rendszer által kezelt elektronikus bejegyzéseket értjük alattuk, amelyek szövegből és mellékletekből állnak. (Melléklet lehet fájl, kép vagy internetes hivatkozás.)

· Kik az adatfeltöltők?**

Az adatfeltöltő a számára kijelölt menüpontokon belül létrehozhat jóváhagyásra váró közleményeket, amelyeket módosíthat vagy törölhet is mindaddig, amíg valamelyik szerkesztője jóvá nem hagyja azokat.

· Kik a szerkesztők?**

A szerkesztő mindarra jogosult, amire az adatfeltöltő, ezen kívül saját közleményét és a hozzárendelt adatfeltöltők közleményeit is szerkesztheti és jóváhagyhatja.

· Mi az a navigációs sáv?

A "navigációs sáv" a portál középső részének bal felső részén található sötétzöld csík, ami azt mutatja, hogy éppen melyik főmenüben, almenüben ill. közleményben vagyunk. A navigációs sáv aláhúzott részére kattintva a közleményből az azt tartalmazó közlemény listába juthatunk.

Aktuális kérdések

· Milyen címen érhető el az új AKI web portál?

A 2009. december elején elindult új portál címe:

https://www.aki.gov.hu

(A http://www.aki.gov.hu is működik, de biztonsági okokból a https-es változat használatát ajánljuk.)

· Milyen címen érhető el a teszt portál?**

A fenti nyilvános szerverrel párhuzamosan az Intézeten belülről egy teszt portál is elérhető (figyeljük meg, hogy nincs a cím végén .gov.hu):

http://webteszt.aki

A portál működése

· Hogyan tudok bejelentkezni?

Az AKI portálra a nyitólap bal felső sarkában található 2 beírómező (felhasználónév és jelszó) kitöltésével és a mellette lévő piros színű, BELÉPÉS feliratú gombra egyet kattintva lehet belépni.

· Mi a felhasználónevem és a jelszavam?*

Az AKI dolgozóinak nem kell új felhasználónevet és jelszót kérniük!

Külső felhasználóknak a portál bizonyos szolgáltatásainak igénybevételéhez regisztrálniuk kell magukat. Felhasználói nevet és jelszót regisztrációval kaphatnak.

· Hogyan regisztrálhatják magukat a külső felhasználók?*

Kattintsunk egyet a REGISZTRÁCIÓ feliratú gombra, töltsük ki helyesen a megjelenő űrlapot, majd kattintsunk egyet a jobb oldalt alul lévő pipa ikonra. A (rövid idő után automaikusan) megjelenő beíró mezőbe másoljuk be az e-mail-ben kapott aktivációs kódot, majd kattintsunk egyet a pipa ikonra.

· Honnan tudom, hogy sikerült bejelentkeznem?

Sikeres belépés esetén a felhasznólónév és jelszó beírómezők helyén az Ön nevét tartalmazó üdvözlő felirat jelenik meg.

· Honnan vegyem az ellenőrző kódot?

Külső felhasználók regisztrációjakor ellenőrző kód megadása szükséges. Az ellenőrző kódot a regisztrációs adatok megadása után a rendszer a megadott e-mail címre küldi. Az ellenőrző kód megadásának több módja van, a további módszereket lásd az e-mail-ben.

· Nem fogadja el a rendszer a telefonszámomat. Mi a baj vele?

A telefonszámban csak számjegy, plusz és mínusz jel szerepelhet.

· A regisztrációs adatok kitöltésénél nem enged továbblépni a rendszer. Mit kell kitölteni?

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező.

· Hogyan lehet kijelentkezni?

A KILÉPÉS gombra egyet kattintva.

· Eltévedtem, honnan tudom megállapítani, hogy melyik menüpont melyik közleményében vagyok éppen?

Ez a "navigációs sáv"-ról olvasható le: a portál középső részének bal felső részén sötétzöld csíkon látható, hogy melyik főmenüben vagyunk. Ha a főmenün belül egy menüpontot is kiválasztottunk, akkor annak neve a főmenü neve után zárójelben szerepel. Ha egy közleményben is benne vagyunk, annak neve egy nyíl (>>) után szerepel.

· Honnan kaphatok további segítséget?

Ha egy weboldal elem (gomb, felirat, link, kép, lenyíló lista stb.) fölé visszük az egérmutatót, általában rövid magyarázat ("tooltip") jelenik meg róla.

A publikációs rendszer működésével kapcsolatos kérdések – adatfeltöltőknek és szerkesztőknek**

· Honnan tudom, melyik menüpontban vagyok adatfeltöltő ill. szerkesztő?

Bejelentkezés után, ha olyan menüpont listájában vagyunk, ahol adatfeltöltő vagy szerkesztő jogosultságunk van, a honlap középső részének jobb felső sarkában két trapéz alakú nézetváltó fül jelenik meg. Ha nincs jogosultságunk, ezek nem látszanak. A szerkesztő jog onnan látszik, hogy a közleményeket az "Egyéb beállítások"-nál "Publikus"-sá tudjuk tenni. Adatfeltöltőknél szürke ez a jelölőnégyzet, és nem tudják bejelölni.

· Tudom, hogy van jogosultságom ahhoz a menüponthoz, amiben vagyok, mégsem látszanak a trapéz alakú nézetváltó fülek. Hogyan lehetséges ez?

Ha nem a közlemények listájában vagyunk, hanem egy konkrét közleményben, akkor nem látszanak a fülek. A közleményen belül ugyanis nem lehet nézetet váltani.

· Hogyan vihetek fel új közleményt?

Új közlemény felviteléhez szükséges a bejelentkezés és a jogosultság.

1. Kattintsunk egyet a kívánt menüpontra.

2. Ha egy közleménybe kerültünk, lépjünk vissza a közlemény listába.

3. Ha még nem vagyunk "admin nézet"-ben, válasszuk ki a trapéz alakú nézetváltó ikonok segítségével.

4. Keressük meg a bekeretezett kis plusz jelet a közlemény lista tetején bal oldalt, és kattintsunk rá egyet.

5. Töltsük ki sorban a megjelenő 7 űrlapot.

6. Az utolsó űrlapon kattintsunk a pipa jelre.

· Hol találom a már felvitt közleményeimet?

Az adatfeltöltők az általuk felvitt, de a szerkesztőjük által még jóvá nem hagyott közleményeiket a megfelelő menüponton belül admin nézetben tudják kikeresni, bal oldalt szimbolikus kapcsolót ábrázoló státuszikon figyelmeztet arra, hogy a közlemény nincs jóváhagyva. Ha a közlemény jóvá van hagyva, akkor felhasználói nézetben látják csak, és NEM tudják már szerkeszteni.

· Milyen az a "szimbolikus kapcsolót ábrázoló státuszikon"?

Az elektromos berendezések bekapcsoló gombjáról ismert piktogram: egy kör a tetején egy a kört metsző függőleges vonallal.

· Honnan látom, hogy egy közlemény csak belső használatra engedélyezett?

A közlemény listában bal oldalt szemet ábrázoló státuszikon jelenik meg.

· Honnan látom, hogy egy közlemény ideiglenesen volt elmentve?

A közlemény listában bal oldalt órát ábrázoló státuszikon jelenik meg.

· Hogyan törölhetek egy közleményt?

A törlés a bekeretezett mínusz jellel történik, admin nézetben a közlemény listában a közlemények jobb alsó sarkában találjuk. Rákattintva még egyszer megnézhetjük a közleményt, amely csak a pipára kattintva törlődik.

· Véletlenül töröltem (vagy módosítottam) egy közleményt. Visszavonhatom a törlést (módosítást)?

Törlés ill. módosítás nem vonható vissza. Nincs "szemetes", "kuka" vagy "lomtár", ahonnan visszaállíthatnánk a korábbi változatot. (Ha nagyon sok munka veszett el, próbáljuk meg, talán mégis tudnak segíteni az Informatikai Osztályon.)

· Miért nem látszanak a kis trapéz alakú nézetváltó fülek?

Ennek több oka lehet, pl.:

· Nem vagyunk bejelentkezve.

· A kiválasztott menüponthoz nincs jogosultságunk.

· Az utolsó bejelentkezésünk után kaptuk meg a jogosultságot (jelentkezzünk ki, majd vissza!)

· Olyan speciális menüpontba léptünk, ami közvetlenül az első közleménybe visz, nem pedig a közlemények listájába (lépjünk vissza a listába a menüpont nevére kattintva, amely a honlap középső részének legfelső sávjában található, ez a "navigációs sáv").

· Miért nem működnek a kis trapéz alakú nézetváltó fülek?

Ha egy közleményt szerkesztés (admin) módban nyitottunk meg, nem tűnnek el a nézetváltó fülek, de nem történik semmi, ha rájuk kattintunk. Ennek az a magyarázata, hogy szerkesztés módból nem térhetünk át közvetlenül felhasználói nézetbe. Innen csak a következő lehetőségek elérhetők: lapozás a szerkesztés alatt álló közlemény szerkesztő oldalai között, a módosítások elfogadása, ill. kilépés a változások elvetésével.

· Miért nem látja más a közleményem, csak én?

Ha egy közlemény nincs jóváhagyva, a közleményt csak szerzője és annak szerkesztője látja. Ez az állapot abból is látszik, hogy a közlemény listában, "admin nézet" esetén a közlemény háttere világossárga színű. "Felhasználói nézet" esetén ők sem látják a közleményt.

· Hogyan hagyhatok jóvá egy közleményt?

Közlemény jóváhagyásához szerkesztői jogosultság szükséges. A szerkesztő az "Egyéb beállítások"-nál saját és adatfeltöltői közleményeit "Publikus"-sá tudja tenni.

· Mi az a prioritás?

A prioritás beállításával a közlemények listájában előrébb és hátrébb lehet sorolni a közleményeket.

· Mit jelentenek a közlemény "Egyéb beállítások" űrlapján a "Publikus" és az "Intézeten belüli publikálás" kifejezések?

A nem "Publikus" közleményt csak a szerzője (és annak szerkesztője) látja. Ilyenkor nincs hatása az "Intézeten belüli publikálás" beállításnak."Publikus" közlemény esetén, ha az "Intézeten belüli publikálás" nincs bejelölve, akkor az Intézeten kívül és belül is látszik a közlemény. Ha be van jelölve, csak az Intézeten belül látszik.

A publikációs rendszer működésével kapcsolatos kérdések – szerkesztőknek**

· Hol találom a közleményeimet?

A szerkesztők az általuk felvitt, de még jóvá nem hagyott közleményeiket a megfelelő menüponton belül admin nézetben tudják kikeresni, bal oldalt szimbolikus kapcsolót ábrázoló státuszikon figyelmeztet arra, hogy a közlemény nincs jóváhagyva. Ha a közlemény jóvá van hagyva, akkor felhasználói és admin nézetben is látszik, és nincs már ott a kapcsoló státuszikon.

· Milyen az a "szimbolikus kapcsolót ábrázoló státuszikon"?

Az elektromos berendezések bekapcsoló gombjáról ismert piktogram: egy kör a tetején egy a kört metsző függőleges vonallal.

· Hol találom az adatfeltöltőim közleményeit?

Az előző előtti pontban leírtak vonatkoznak a szerkesztő adatfeltöltői által felvitt közleményekre is.

· Hogyan hagyhatom jóvá egy adatfelvivőm közleményét?

Az egyéb beállításoknál a "Publikus" jelölőnégyzet bejelölésével (kipipálásával).

· Hogyan vonhatom vissza a jóváhagyást?

Az egyéb beállításoknál a "Publikus" jelölőnégyzet bejelölésének törlésével (a pipa eltávolításával).

· Szerkeszthetem-e egy másik szerkesztő anyagait?

Azonos menüponton belül az egyik (A) szerkesztő csak akkor szerkesztheti egy másik (B) szerkesztő közleményét, ha A-nak adatfeltöltője B. Ezt az adatbejelentő lap második oldalán lehet kérni A és B egymáshoz rendelésével.

Tartalmi kérdések

· Mit tartalmaz a Hírek/Közlemények menü?

A friss cikkeket az Aktualitások menüpontban találjuk, amiből a 365 napnál régebbi cikkek automatikusan kerülnek át az Archívum menüpontba.

Technikai kérdések

· Milyen böngészővel használjam az AKI web portálját?

A portálhoz a Mozilla Firefox, a Microsoft Internet Explorer, az Opera vagy a Google Chrome böngésző legújabb verzióinak használatát javasoljuk.

· Meg lehet-e nyitni a portált egyszerre több lapon (vagy ablakban) is?

Egy böngészőn belül (akár több ablakban is) elég egyszer bejelentkezni, az új lapokon (vagy ablakokban) is érvényesek lesznek a jogosultságok. Egymástól független bejelentkezésekhez használjunk különböző böngészőket.

· Milyen felbontásban érdemes nézni a portált?

Az AKI Portált 1024x768-as felbontásra optimalizáltuk, de megtekinthető más felbontásban is.

· Milyen formátumú képeket lehet a közleményekhez csatolni?

A közleményekhez GIF és JPEG formátumú képek csatolhatók, más formátumokat nem is engedélyez a rendszer. A megengedett kiterjesztések: .gif, .jpg és .jpeg.

· Nekem egyáltalán nem jön be a webteszt.aki, mi lehet a baj?**

A hálózati beállításoknál a webteszt.aki -t fel kell venni a proxy-t nem használó oldalak közé.

· Internet Explorer 8 esetén például:

Eszközök menü / Internetbeállítások menüpont / Kapcsolatok fül /Helyi hálózati beállítások gomb /Proxykiszolgáló résznél:

· vagy ne jelöljük be,

· vagy a Speciális gombra kattintva a megjelenő ablakban vegyük fel a kivételek közé a következő kiszolgáló címet:

webteszt.aki

· Mozilla Firefox 3.5.4 esetén pedig:

Eszközök menü / Beállítások menüpont / Haladó kategória / Hálózat fül / Beállítások gomb:

Hasonlóan...

* Csak regisztrált felhasználóknak szóló információ.

** Csak adatfeltöltőknek ill. szerkesztőknek szóló információ.

 

Vissza »
Címkék :
Impresszum|Adatvédelem|Címkék|GYIK|Honlaptérkép|Írjon nekünk|RSS|Technikai információk

© Agrárgazdasági Kutató Intézet 2012-2019